“Solat (sunat) di waktu malam dan siang adalah secara dua rakaat-dua rakaat”. – (Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan ahli sunan yang lain dengan sanad yang hasan, dan asalnya terdapat di dalam al-Sahih dengan tidak disebutkan perkataan “siang”).
Pendapat ini adalah berdasarkan apa yang disebutkan oleh Nabi saw di dalam hadis-hadis Baginda yang menyatakan bahawa apabila seseorang itu datang ke masjid pada hari Jumaat, maka dia boleh menunaikan sembahyang sunat sebelum keluarnya imam (untuk menyampaikan khutbah). Nabi saw pula tidak menetapkan jumlah rakaatnya samada dua atau empat atau pun lebih daripada itu. Maka semuanya adalah baik, dan sekurang-kurangnya ditunaikan dua rakaat solat tahiyat al-masjid.
Ada pun selepas daripada solat Jumaat, disunatkan untuk seseorang itu menunaikan solat sunat (ba’diah) sekurang-kurangnya dua rakaat dan paling banyak adalah empat rakaat.
Ini berdasarkan hadis Nabi saw yang bermaksud:
“Sesiapa di kalangan kamu yang sembahyang (sunat) selepas daripada solat Jumaat, maka sembahyanglah sebanyak empat rakaat” – Hadis riwayat Muslim.
Nabi saw pula menunaikan solat dua rakaat di rumahnya selepas daripada solat Jumaat.
(Kitab Majmu’ Fatawa wa al-Maqalat oleh al-Syiekh al-‘Allamah Abd al-Aziz bin Abdullah bin Baaz, jil. 12, ms: 386)
**************************************************
Memang terdapat beberapa sumber berkaitan sunat seblm jumaat seperti di bawah:
1)Sumber Abdullah B. Mas'uud yg memberitakan bhw sembahyang sblm jumaat 4 rakaat dan sesudahnya 4 rakaat.
2)Sumber 'Ali B. Abu Talib bhw beliau menyuruh org ramai bersembahyang sesudah jumaat 2 rakaat dan kemudian disuruhnya 4 rakaat di lain kali.
Tetapi sayang, sumber2 di atas tidak disebutkan kitab rujukan dan sanandnya bagi mempastikan kesahihan hadis di atas.
Terdapat juga satu hadis lain yg berkaitan:
Sumber 'Ali B. Abu Talib memberitakan:
"Sesungguhnya Nabi SAW bersembahyang 4 rakaat seblm jumaat dan 4 rakaat sesudahnya." Hadis riwayat At-Taraani dlm 'Mu'jan Al'Ausat.
Walupun begitu hadis di atas dilemahkan oleh Iman Bukhari krn periwayatnya (Muhammad B. Ab.Rahman As-Sahmi) tidak cukup syarat.
Para ahli Hadis mengirakan tidaklah disyara'kan sembahyang sblm jumaat selain Tahiyyatul Masjid. Meskipun harus melakukan sebarang sembahyang selepas jumaat; ttp tidak sekali2 melakukan Qabiliyyah Jumaat; sebab kewujudannya tidak wujud di dlm syari'at yg bersih ini. Wallahua'lam.
**********************************************************
Telah berkata ulama, dalil مشروع sunat dahulu sebelum daripada Jumaat itu ada banyak, antaranya ialah hadith yang telah diriwayatkan oleh Abdullah bin az Zubair di sisi Ibnu Hibban di dalam Sohihnya dan الدارقطنى dan at Tabrani.
Ertinya: Telah bersabda Rasulullah SAW tiada daripada solat yang di fardhukan melainkan ada di hadapannya dua rakaat sunat.
Dan lagi telah diriwatkan oleh at Tabrani di dalam الأرسط bahawasanya Nabi SAW bersolat dahulu daripada Jumaat empat rakaat sunat dan kemudian daripadanya empat rakaat sunat.
Dan telah menyebut العيني akan dia oleh di dalam kitabnya yang bernama 'Umdatul Qari pada syarah Sohih Bukhari dan tiada ta'liknya atasnya.
Dan di dalam kitab al Fath: Telah meriwayatkan oleh at Tabrani di dalam الاوسط daripada Saidina Ali bin Abi Talib RA bahawasanya Nabi SAW bersolat dahulu daripada Jumaat empat rakaat dan kemudiannya empat rakaat.
Daripada Nafi' berkata: Adalah Ibu Umar memanjangkan solat sebelum Jumaat dan beliau bersolat selepas Jumaat dua rakaat di rumahnya dan menceritakan bahawa Rasulullah melakukan sedemikian. ( Diriwayatkan oleh Abu Daud dan Ibnu Hibban. Lihat 'Aunul Ma'bud /335)
Dan telah dinaskan oleh Imam Syafie Rahimahullah di dalam al Umm pada bab as Solat qabla al 'aid wa ba'dah menyuruh makmum solat dahulu daripada Jumaat dan kemudian daripadanya dengan katanya begini: Telah berkata as Syafie "Dan adapun bermula makmum itu maka menyalahi bagi imam kerana bahawasanya kami menyuruh akan makmum dengan mengerjakan sunat dahulu daripada Jumaat dan kemudian daripadanya, dan kami suruh akan imam bahawa memulai khutbah Jumaat, kemudian dengan solat fardhu Jumaat, tiada solat sunat ia. Dan kami sukakan baginya bahawa kembali ke rumah dan solat sunat. Dan bahawasanya makmum itu berlainan dengan Imam."
sumber..
Ertinya: Telah bersabda Rasulullah SAW tiada daripada solat yang di fardhukan melainkan ada di hadapannya dua rakaat sunat.
Dan lagi telah diriwatkan oleh at Tabrani di dalam الأرسط bahawasanya Nabi SAW bersolat dahulu daripada Jumaat empat rakaat sunat dan kemudian daripadanya empat rakaat sunat.
Dan telah menyebut العيني akan dia oleh di dalam kitabnya yang bernama 'Umdatul Qari pada syarah Sohih Bukhari dan tiada ta'liknya atasnya.
Dan di dalam kitab al Fath: Telah meriwayatkan oleh at Tabrani di dalam الاوسط daripada Saidina Ali bin Abi Talib RA bahawasanya Nabi SAW bersolat dahulu daripada Jumaat empat rakaat dan kemudiannya empat rakaat.
Daripada Nafi' berkata: Adalah Ibu Umar memanjangkan solat sebelum Jumaat dan beliau bersolat selepas Jumaat dua rakaat di rumahnya dan menceritakan bahawa Rasulullah melakukan sedemikian. ( Diriwayatkan oleh Abu Daud dan Ibnu Hibban. Lihat 'Aunul Ma'bud /335)
Dan telah dinaskan oleh Imam Syafie Rahimahullah di dalam al Umm pada bab as Solat qabla al 'aid wa ba'dah menyuruh makmum solat dahulu daripada Jumaat dan kemudian daripadanya dengan katanya begini: Telah berkata as Syafie "Dan adapun bermula makmum itu maka menyalahi bagi imam kerana bahawasanya kami menyuruh akan makmum dengan mengerjakan sunat dahulu daripada Jumaat dan kemudian daripadanya, dan kami suruh akan imam bahawa memulai khutbah Jumaat, kemudian dengan solat fardhu Jumaat, tiada solat sunat ia. Dan kami sukakan baginya bahawa kembali ke rumah dan solat sunat. Dan bahawasanya makmum itu berlainan dengan Imam."
sumber..
***********************************************************************************
Alhamdulillah. Memang benar, soalan-soalan ini telah pun dijawab sebelum ini.
i) Solat sunat sebelum (qabliyah) Jumaat khilaf dikalangan ulama'. Walau bagaimanapun, sejarah telah memperlihatkan ramai para salaf datang awal ke masjid dan melakukan solat sunat sebelum Imam keluar. Sebagaimana maksud umum sebuah hadith yang diriwayat Imam Ahmad :-
صلاة الليل والنهار مثنى مثنى"Solat malam dan siang adalah 2 rakaat, 2 rakaat"
Walaupun diperselisihkan kewujudan solat sunat sebelum Jumaat, anda boleh melakukan solat sunat 2 rakaat sebanyak mana yang anda mampu sebelum bermulanya khutbah Jumaat.
Menurut Sheikh Abdul Aziz bin Baaz, bekas Mufti Arab Saudi didalam bukunya berjudul Majmu’ Fataawa wa Maqaalaat Mutanawwi’ah, katanya:
"Tiadalah bagi Jumaat itu sunat sebelumnya menurut pendapat yang paling shahih dari dua pandangan ulama' ini, tetapi telah benarkan oleh syara' kepada orang Islam, apabila masuk ke Masjid bagi menunaikan solat yang dipermudahkan oleh Allah, maka berilah salam pada setiap 2 rakaat, kerana sabda nabi saw :"Solat malam dan siang [selain dari yg wajib] ada 2 dan 2 [rakaat]" صلاة الليل والنهار مثنى مثنى } riwayat Imam Ahmad.
Sesungguhnya ada sahih dari Nabi saw didalam banyak hadis-hadis shahih, adalah dibenarkan oleh syara' apabila seorang Islam masuk ke masjid pada hari Jumaat agar menunaikan apa-apa yang Allah izinkannya bersolat sebelum Imam keluar. Nabi saw tidak menghadkan berapa jumlah rakaat samada 2, 4 atau pun lebih. Kesemua ini baik, tetapi minimanya ialah 2 Rakaat Tahiyat Al-Masjid."
Bagi pensyarah Al-Azhar, Dr Abdul Fattah Ashour pula:
"Bukanlah azan pertama dan kemudiannya azan kedua yang menjadikan sunat menunaikan Sunat Qabliyah Jumaat sebagaimana yang dinyatakan, tetapi seungguhnya ia adalah Solat Sunat Azan sebagaimana warid dari nabi saw :
i) Solat sunat sebelum (qabliyah) Jumaat khilaf dikalangan ulama'. Walau bagaimanapun, sejarah telah memperlihatkan ramai para salaf datang awal ke masjid dan melakukan solat sunat sebelum Imam keluar. Sebagaimana maksud umum sebuah hadith yang diriwayat Imam Ahmad :-
صلاة الليل والنهار مثنى مثنى"Solat malam dan siang adalah 2 rakaat, 2 rakaat"
Walaupun diperselisihkan kewujudan solat sunat sebelum Jumaat, anda boleh melakukan solat sunat 2 rakaat sebanyak mana yang anda mampu sebelum bermulanya khutbah Jumaat.
Menurut Sheikh Abdul Aziz bin Baaz, bekas Mufti Arab Saudi didalam bukunya berjudul Majmu’ Fataawa wa Maqaalaat Mutanawwi’ah, katanya:
"Tiadalah bagi Jumaat itu sunat sebelumnya menurut pendapat yang paling shahih dari dua pandangan ulama' ini, tetapi telah benarkan oleh syara' kepada orang Islam, apabila masuk ke Masjid bagi menunaikan solat yang dipermudahkan oleh Allah, maka berilah salam pada setiap 2 rakaat, kerana sabda nabi saw :"Solat malam dan siang [selain dari yg wajib] ada 2 dan 2 [rakaat]" صلاة الليل والنهار مثنى مثنى } riwayat Imam Ahmad.
Sesungguhnya ada sahih dari Nabi saw didalam banyak hadis-hadis shahih, adalah dibenarkan oleh syara' apabila seorang Islam masuk ke masjid pada hari Jumaat agar menunaikan apa-apa yang Allah izinkannya bersolat sebelum Imam keluar. Nabi saw tidak menghadkan berapa jumlah rakaat samada 2, 4 atau pun lebih. Kesemua ini baik, tetapi minimanya ialah 2 Rakaat Tahiyat Al-Masjid."
Bagi pensyarah Al-Azhar, Dr Abdul Fattah Ashour pula:
"Bukanlah azan pertama dan kemudiannya azan kedua yang menjadikan sunat menunaikan Sunat Qabliyah Jumaat sebagaimana yang dinyatakan, tetapi seungguhnya ia adalah Solat Sunat Azan sebagaimana warid dari nabi saw :
"Setiap 2 azan ada Solatnya" "]{ بين كل أذانين صلاة},
"Apa-apa (solat) diantara Azan dan Iqamah" "]{، أي ما بين الأذان والإقامة},
"Barangsiapa bersolat sebelum Imam naik ke Mimbar, solatlah ia 2 rakaat"
"]{فمن صلى الركعتين قبل صعود الإمام للمنبر صلاها ركعتين},
Sesungguhnya solatnya didalam masjid adalah 4 rakaat, sebagaimana yang dinyatakan didalam hadis-hadis tersebut.
Telah dinyatakan oleh Al-Syafie didalam solat Zohor, dijadikan 2 rakaat sebelumnya sebagai sunat mu'akad, dan tetapi apa yang datang dari Nabi saw bertentangan dengan apa yang diikuti, Sesungguhnya para jemaah mengadakan solat 2 rakaat Qabliyah yang mengikut mazhab Syafie dan mereka ini ramai yang melakukan di Mesir,
Telah dinyatakan oleh Al-Syafie didalam solat Zohor, dijadikan 2 rakaat sebelumnya sebagai sunat mu'akad, dan tetapi apa yang datang dari Nabi saw bertentangan dengan apa yang diikuti, Sesungguhnya para jemaah mengadakan solat 2 rakaat Qabliyah yang mengikut mazhab Syafie dan mereka ini ramai yang melakukan di Mesir,
Suruhan (perintah) atau tidak, dan akhirnya ia tidak mengajak kepada perselisihan dan kontroversi
{{ ولعل من يصلون الركعتين سنة قبلية يتبع المذهب الشافعي والذي عليه كثير من الناس في مصر، والأمر أولا وأخيرا لا يدعو إلى خلاف وتنازع .}}. "
--------
Bagi ulama salaf pula mengatakan memang tidak ada sunat Qabliyah Jumaat.
--------
Bagi ulama salaf pula mengatakan memang tidak ada sunat Qabliyah Jumaat.
Ini telah dijelaskan oleh Sheikh Nasyiruddin Al-Albani (Bida' Al-Jumu'ah), Ibnu Qayyim (Zaad al-Ma'aad), Imam Abu Shaamah (Kitaab Al-Jumu'ah) dll. Walaubagaimana pun menurut beberapa ulama', tidaklah wajar meninggalkan solat sunat sebelum Imam naik ke Mimbar (untuk membaca Khutbah). Ini telah dinyatakan oleh kedua-dua ulama' diatas dengan membawa hadis-hadis yang dibenarkan oleh syara' bersolat sunat sebelum Jumaat seperti solat sunat azan atau Sunat Mutlaq atau setidak-tidaknya Solat Tahiyatul Masjid.
Malah menurut Sheikh Abdul Aziz didalam Majmu' fatawa (4/500-501):
"Sunat tatkala memasuki masjid bersolat 2 rakaat Tahiyat Al-Masjid walaupun Imam sedang berkhutbah".
Rujukan :
1. Sheikh Abdul Aziz Bin Baaz. Majmu’ Fataawa wa Maqaalaat Mutanawwi’ah. Riyad 12/386
2. Dr Abdul Fattah Ashour. Fatwa IslamOnline.Net. Sunat Qabliyah Jumaat. url :
sumber : http://www.islamonline.net/fatwa/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=72541
3. Dr Wahbah Zuhaily. Fiqh Al-Islami wa Adillatuhu. cetakan ke 3. Dar Al-Fikr, 1989
4. Sheikh Abdul Aziz bin Baaz. Majmu' fatawa Jilid 4. Dar Al-Watan.
sumber.. http://qasolatjemaah.blogspot.com/2009/06/solat-sunat-sebelum-solat-jumaat.html
Rujukan :
1. Sheikh Abdul Aziz Bin Baaz. Majmu’ Fataawa wa Maqaalaat Mutanawwi’ah. Riyad 12/386
2. Dr Abdul Fattah Ashour. Fatwa IslamOnline.Net. Sunat Qabliyah Jumaat. url :
sumber : http://www.islamonline.net/fatwa/arabic/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=72541
3. Dr Wahbah Zuhaily. Fiqh Al-Islami wa Adillatuhu. cetakan ke 3. Dar Al-Fikr, 1989
4. Sheikh Abdul Aziz bin Baaz. Majmu' fatawa Jilid 4. Dar Al-Watan.
sumber.. http://qasolatjemaah.blogspot.com/2009/06/solat-sunat-sebelum-solat-jumaat.html
WALLAHUA'LAM..
segalanya hanya kerana ALLAH..moga ALLAH terus beri kita taufiq dan hidayahNYA.
No comments:
Post a Comment