Menyimpan janggut adalah sunat Rasulullah S.A.W dan mencukurnya pula adalah suatu yang menyalahi sunnahnya.
Diriwayatkan daripada Saidatina Aishah Radiayallahu Anha katanya Rasulullah S.A.W telah bersabda:
Maksudnya: 10 perkara dari sunnah ...
perjalanan Nabi, mengandam misai, membiarkan janggut (yakni tidak bercukur atau mencabutnya), bersugi, memasukkan air ke dalam hidung (semasa mengambil air sembahyang),mengerat kuku…… (Diriwayatkan oleh Muslim)
Maksudnya: Hendaklah kamu menyalahi perlakuan orang-orang Musyrikin, dan biarkan janggut (yakni jangan mencukurnya atau mencabutnya) dan guntingkan misai (yakni sehingga bulu-bulunya tidak melampaui paras bibir). Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.Sehubungan dengan perkara di atas, para ulama’ telah berselisih pendapat mengenai hukum mencukur janggut: Ada diantara mereka yang berpendapat bahawa haram bagi lelaki mencukurnya kecuali dengan sebab keuzuran seperti untuk berubat. Dan ada pula yang berpendapat makruh bagi lelaki mencukurnya.
Daripada Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah s.a.w bersabda:
“Sesungguhnya orang-orang yang menyekutukan ALLAH membiarkan misai mereka dan mencukur janggut mereka, maka lakukanlah perbezaan daripada mereka dengan memanjangkan janggut dan menipiskan misai.” - Hadis riwayat al-Bazzar dengan sanad yang sahih.
_____________________________________________________________________
‎1- kalau diikutkan fakta, memang Rasulullah SAW menyimpan janggut n jambang. jambang ni sebenarnya termasuk di bawah perkataan 'lihyah'. Janggut Rasulullah SAW menutupi lehernya jika dilihat dari hadapan. rujuk Syamaail Muhammadiyyah karya... al Tirmizi, ada diterjemah dalam Indonesia.
Takhriij thtl: terbitan CV Deponegoro, Bandung, 2003 oleh M Tarshi Hawi
2- Ibn Hajar dalam Fathul Bari telah membincangkan benda ni ketika beliau menghuraikan hadith perintah Rasulullah SAW supaya para sahabat menyimpan jambang n janggut. kesemua pendapat yg disebut oleh Ibn Hajar dalam menghuraikan hadith tu cenderung kepada hukum wajib. cuma boleh dikemaskan janggut tu supaya tidak nampak terlalu tidak terurus sampai menjejaskan maruah kita.

Takhriij thtl: alFath, Jilid 10/ms 296
3- perlu diingat bahawa hadith2 ttg janggut ni hadith berbentuk kata2 Rasulullah SAW berbentuk perintah. sebab tu ulama2 berbincang sama ada wajib atau sunat. tapi seperti yg ana sebut, ulama2 terdahulu lebih kepada wajib.

4-PRof. Dr. Yusof al Qaradawi pula merumuskan dalam bukunya alHalal wa alHaram bahawa janggut ni lebih kepada sunnah yang digalakkan tetapi beliau mengingatkan bahawa para ulama zaman berzaman tak pernah cukur janggut. so amat tidak digalakkan kita mencukurnya..
tahqiq thtl:Dalam kitabnya yang terkini dari siri Taysir alFiqh siri 2, jodol Fiqh Taharah , maktabah wahbah, edisi 1, 2002, hukum menyimpan janggut ialah sunnat muakkad. Berdasarkan rumusan ulama' usyul spt alZarkashi (Bahr alMuhith), " asal perintah al-Qur:an adalah wajib, manakala asal perintah asSunnah ialah sunat dan bersifat anjuran sahaja.

5- senang cerita, utk selamat, simpan je la walaupun sedikit sahaja.
tahqiq thtl:fatwa latest alQardhawi (13/04/06)ketika ucaptama di Univ al-Azhar,
" janggut ni ditekankan kepada ulama'. amat ganjil bila si alim mencukur janggutnya."
ALLAHUA'LAM..
 selain itu..
petikan dari soalan yang di tujukan kepada ustaz azhar idrus..

jawapan beliau..
semua ulama' SEPAKAT.. bahawa menyimpan janggut adalah SUNNAH NABI S.A.W..


 tetapi hukum memotong janggut itu ulama' tidak sepakat,
masih ada khilaf..makna nya masih ada ulama' yang kata tidak haram memotong janggut,

JUMHUR ULAMA' kata HARAM POTONG JANGGUT..,
dan satu kumpulan ulama' kata MAKRUH potong janggut,

jadi yang terbaik simpanlah janggut..

WALLHUA'LAM..

moga2 berkat kesabaran ,kekuatan pendirian untuk amalkan sunnah menyimpan janggut ini dapat menambah timbangan kita di akhirat kelak.
seterusnya mendapat SYAFAAT NABI KITA MUHAMMAD S.A.W...
insyaALLAH.

moga terus di beri taufiq dan hidayahNYA untuk hidup dengan SUNNAH2 NABI MUHAMMAD S.A.W..
dan moga diizinkan ALLAH untuk HIDUP dan MATI dalam IMAN dan ISLAM.!! amin ya ALLAH..

WALLAHUA'LAM.