selamat beramal..



SELAMAT BERAMAL


Kalau kita terjaga di tengah-tengah malam itu, ia sebenarnya satu anugerah dari Allah. Allah kirimkan malaikatNya mengejutkan kita supaya kita bangun beribadah kepada Allah. Sebagai tanda terima kasih kerana mengejutkan kita, paling malas pun, mintalah apa-apa (berdoa) walau sedikit (meskipun kita masih di tempat tidur) kepada Allah, kemudian tidurlah.



"Kalau kita sedar, kemudian kita terus sambung tidur tanpa ucapkan apa-apa (contoh beristighfar, bertahmid dan sebagainya), kemudian malam kedua dan malam ketiga pun begitu juga, kita bimbang (kalau) malaikat tidak akan datang lagi mengejutkan kita." (alangkah ruginya kita) sekadar perkongsian..renung2kan..dan selamat beramal

adakah kite perempuan yg SUCI..??



adakah kite perempuan yg SUCI..??


Perempuan yang suci adalah perempuan yang di jaga oleh ALLAH,tidak sedikit pun Allah membenarkan mana- mana lelaki menyentuh dirinya walaupun hatinya...

Tetapi andai kita bergelumang dengan cinta lelaki, di mana Allah untuk menjaga kita? Allah seperti melepaskan kita kepada seorang manusia yang lebih banyak mengecewakan kita



"Jika ALLAH datangkan kesedaran dalam diri supaya meninggalkan cinta seorang lelaki ,bermakna Allah mahu ambil kita kembali untuk dijagaNya..


Mengapa masih ragu- ragu? "

"Kekuatan usah di tunggu tapi harus dicari"

Hargailah di atas kesempatan yang Allah berikan... "Sebesar- besar dosa adalah dosa yang di lakukan ketika rasa berdosa melakukannya" - Imam Ghazali-


Wednesday, December 15, 2010

How I know you're Muslim..??

Beberapa minggu lepas, ambo berbasikal ke Dublin City, saje boring duk rumah, sambil2 nak usha2 cenderahati yang nak di bawa balik Malaysia (walaupun lambat lagi ambo nak balik). Lepas satu shopping complex, ambo merayau lagi ke shopping complex lain nak cari apa2 yang sesuai dan murah (terutamanya) untuk di beli. Sampailah ke shopping complex terakhir, namanya Guiney's (rasanya kalu student2 kat Dublin ni mesti gelak sebab ambo mention shopping complex, sebab rasanya tak layak di gelar begitu, tapi tak pe, istilah je).


Tengah duk usha2 baju-bajan(ada ke??) kat bahagian lelaki, tiba2 ambo di sapa seorang lelaki omputih, Irish. Lelaki dalam lingkungan setengah abad tu menyapa ambo, ''You're Muslim??''.

Ambo menjawab, ''Yes I am''. Tiba2 je dia datang dan peluk ambo. Sambil2 peluk tu dia kata ''Brother.. Brother... Brother..'' Ambo dah naik pelik. Apahal pulak orang tua ni. Dengan hati yang agak cuak2 kuku (macam suam2 kuku la) ambo tanya dia balik
''Are you Muslim??'' Yelah kan, selama ambo duk sini, dan bergaul dengan orang2 islam dari negara2 lain, hanya orang Islam je yang peluk2 dan kata macam tu. Nak tau apa dia jawab??


Dia jawab '' No, I'm Christian Catholic''. Terkejut king kong ambo. Lagi la cuak ambo. Ke'cuak'an yang tadinya hanya cuak2 kuku bertukar menjadi cuak2 kuku kaki (jangan pakai istilah ni untuk wat karangan SPM atau resume interview).

Ambo pun tanya la.. '' Then why you say brother3.. to me??''.

Dia kata, dia pernah jumpa imam kat Medina Mosque (salah satu masjid dekat city centre, masjid ni terletak di Talbot Street), dan imam tu buat macam tu kat dia, jadi dia pun buat la macam tu jugak kat ambo.. Ooo ingatkan kenapa.. lega rasanya..


Jadi kami pun berbuallah sikit sebanyak pasal agama. Dia tanya ambo macam2 pasal islam. Kenapa orang islam tak leh makan babi, pasal sembahyang dan macam2 lagi. Dia jugak tanya pasal asal usul ambo dan budaya ambo sebagai orang melayu. Apa yang ambo makan, masuk rumah kena bukak kasut dan sebagainya. Dia ambik alamat rumah dan nombor telefon ambo, katanya nak datang ziarah rumah, nak tengok apa yang orang2 islam buat dalam kehidupan seharian.. Ambo ajak dia datang ke Dublin Mosque, boleh jumpa imam kat sana, dia bagi azam nak datang, tapi dia kata, ''We will go there together, and you pray in your own way and I'll pray in my way ok??'' . Ambo senyum je dengar dia kata macam tu.


Tapi, apa yang nak diceritakan di sini ialah, masa tengah2 sembang ngan dia, dia tanya ambo, ''Do you know how I know you're Muslim??''.. Ambo jawab,''Maybe because of this'', sambil tangan ambo tunjuk kat kopiah raihan yang ambo pakai walau ke mana ambo pergi.

Dia kata, '' Maybe not, but I know you're muslim because of that, your beard''.


Kata dia sambil tunjuk kat janggut ambo yang cuma dua tiga urat ni (hahaha).
''And I know you're good man'', sambung dia lagi.

MasyaAllah, rupa2nya janggut (sunnah Rasulullah s.a.w) walaupun nampak simple,
tetapi ianya satu perlambangan ciri2 seorang Muslim, walaupun sikit (nak wat macamana, dah natural, hehehe).

Teringat karkuzari yang ambo dengar selepas kejadian tsunami kat Indonesia dulu. Ambo dengar, masa tu untuk membezakan mayat tu Islam ke bukan Islam, pihak yang uruskan pengebumian mayat judge berdasarkan janggut. Yang ada janggut, di kategorikan sebagai Islam, dan yang tak de, bukan Islam.


Subhanallah, pengalaman macam ni menyedarkan ambo betapa besarnya satu2 sunnah Nabi. Setiap sunnah tu ada nur. Dan sunnah juga menjadi ''identity card'' yang membezakan muslim dengan non-muslim dari segi penampilan luaran, apatah lagi jika kita bermukim di negara kuffar.

InsyaAllah, kita semua azam untuk amal sunnah dalam kehidupan seharian kita. Simpan janggut tu sunnah paling mudah untuk diamalkan, dan satu2nya sunnah yang boleh kita bawa sampai dalam kubur. Oleh itu, yang asyik cukur janggut, kita azam simpan, semata2 nak ikut sunnah, bukannye sebab nampak ensem kalu ada janggut... Semoga Allah beri taufiq pada kita semua untuk praktik sunnah... Wallahua'llam...

No comments:

Post a Comment