selamat beramal..



SELAMAT BERAMAL


Kalau kita terjaga di tengah-tengah malam itu, ia sebenarnya satu anugerah dari Allah. Allah kirimkan malaikatNya mengejutkan kita supaya kita bangun beribadah kepada Allah. Sebagai tanda terima kasih kerana mengejutkan kita, paling malas pun, mintalah apa-apa (berdoa) walau sedikit (meskipun kita masih di tempat tidur) kepada Allah, kemudian tidurlah.



"Kalau kita sedar, kemudian kita terus sambung tidur tanpa ucapkan apa-apa (contoh beristighfar, bertahmid dan sebagainya), kemudian malam kedua dan malam ketiga pun begitu juga, kita bimbang (kalau) malaikat tidak akan datang lagi mengejutkan kita." (alangkah ruginya kita) sekadar perkongsian..renung2kan..dan selamat beramal

adakah kite perempuan yg SUCI..??



adakah kite perempuan yg SUCI..??


Perempuan yang suci adalah perempuan yang di jaga oleh ALLAH,tidak sedikit pun Allah membenarkan mana- mana lelaki menyentuh dirinya walaupun hatinya...

Tetapi andai kita bergelumang dengan cinta lelaki, di mana Allah untuk menjaga kita? Allah seperti melepaskan kita kepada seorang manusia yang lebih banyak mengecewakan kita



"Jika ALLAH datangkan kesedaran dalam diri supaya meninggalkan cinta seorang lelaki ,bermakna Allah mahu ambil kita kembali untuk dijagaNya..


Mengapa masih ragu- ragu? "

"Kekuatan usah di tunggu tapi harus dicari"

Hargailah di atas kesempatan yang Allah berikan... "Sebesar- besar dosa adalah dosa yang di lakukan ketika rasa berdosa melakukannya" - Imam Ghazali-


Saturday, December 4, 2010

hati yang sedang parah

Hidup adalah putaran roda. Melewati hari-hari yang dilalui adakalanya menyebabkan kita begitu ghairah menunggang bersama putaran roda kehidupan,sehingga kadang-kadang, kita terlalu sibuk menguruskan hal-hal semasa tanpa sedar ke sana ke mari sedang membawa sekeping hati yang sedang parah kesakitan.
Inilah resmi hidup manusia.


Adakala hati terasa begitu mudah untuk menerima dan melaksanakan kebaikan, dan dalam satu masa lain pula, hati terasa berat untuk mengunjugi kelas-kelas ilmu. Terasa bosan dengan nasihat dan mau’izhah hasanah..terasa lesu dari melakukan kebajikan dan dakwah, malah hati makin rindu dan puas dengan layanan nafsu yang buas.


Bagaimana hati menjadi parah sebegini?
Bicara tentang seketul darah bernama HATI. Peranannya kita semua sedari; andai baik dan solehnya hati maka amal dan akhlak serta keseluruhannya akan tampak manis dan berseri. Sebaliknya pula jikalau hati sedang membengkak nan pedih, seluruh pekerti akan rosak dek tempias yang terpalit secara zahir. Kerana ini, hati adalah tumpuan utama untuk diseriusi oleh hamba-hamba yang berjanji untuk menempuh jalan menuju Illahi.


Hati mungkin sahaja menjadi sakit dan pedih tanpa kita sedari. Seperti ikan yang terdampar dari jauh dari halaman sendiri, begitulah jua hati yang sakit- ibaratnya sudah tinggal nyawa-nyawa ikan. Hati yang sakit tidak lagi terasa perit di kala melakukan maksiat, tidak lagi merasai nikmat dalam beribadah..jauh berbeza dengan hati yang hidup, yang pasti merasa terseksa setiap kali melakukan perkara yang dikutuk.


Adakalanya pemilik hati yang sakit dapat merasai simptom-simptomnya namun untuk berusaha mengubatinya terasa amat pahit untuk dicuba. Sementelah melayani kerenah hati yang sakit jauh lebih enak dan manis ditemani nafsu yang membuak-buak.


Namun, hati-hati wahai sahabat!


Barangkali hati yang sudah terlalu lama kepedihan, lama-lama mungkin akan mati dalam kegelapan… jauh sungguh dari Tuhan, malah barangkali mampu membuatkan pemiliknya tidak lagi mengenali siapakah Rabbnya. Amal ibadah mungkin ditinggalkan, berjalan di dunia bersama hawa dan nafsu, sedang kemurkaan Allah dijanjikan untuk mereka. Nauzubillah min zalik...
Justeru itu, apabila kita di uji dengan penyakit hati, seeloknya kita cepat-cepat mencari terapinya. Jangan terus biarkan diri terleka dan dahaga. Isikanlah dengan nutrisi-nutrisi yang dapat menghidupkannya kembali.


Kata seorang soleh, “amatlah menghairankan manusia itu, mereka menangisi orang yang mati jasadnya sedang tidak menangisi orang yang mati hatinya. Padahal keadaan ini lebih berbahaya”.


Maka, langkah-langkah urgensi perlu diambil, supaya tidak terus melarat dan sengsara.
Langkah paling awal adalah dengan kembali kepada Allah.


Sungguh Al-Quran dan zikir itu adalah sebaik-baik penyembuh dan pelembut hati.
Kata ibn taimiyyah, “Zikir bagi hati ibarat air bagi ikan. Apa jadinya bila ikan dikeluarkan daripada air?”


Zikrullah adalah makanan pokok bagi hati dan ruh. Jikalau lama hati menyepi daripada menyebut nama Allah lama kelamaan syaitan akan lebih mudah untuk melemahkan diri. Akhirnya penyakit hati bersarang dalam diri.


Abu Musa Al-Asy’ariy meriwayatkan, Rasulullah bersabda;
“Perumpamaan orang yang berzikir dengan orang yang tidak berzikir adalah seperti orang yang hidup dengan orang yang mati.” HR Bukhari


Istighfar yang muncul dari hati yang benar-benar menyesali dosa adalah rawatan hati yang benar-benar mujarab. Memohon maghfirah dan keampunan dari Allah dapat merendahkan hati serta meleburkan air mata yang sekian lama membeku.


Dan tidak cukup dengan itu, sentiasalah berdoa agar dipelihara daripada penyakit hati yang berkali-kali melanda diri.


Sesungguhnya, tiadalah penawar yang lebih baik untuk merawat hati yang parah melainkan kembali mengingati Allah.

Bila mana terasa penat dan lemah, terus-terusanlah mengingati Allah dalam setiap amal dan perbuatan. Semoga dengan hati yang sihat bercahaya diterangi iman, stamina akan bertambah untuk terus beribadah dan beramal.

Sungguh, kekuatan itu lahir dari dalam, dari seketul daging yang akan menjana seluruh tubuhnya; yakni al-Qalb

No comments:

Post a Comment